Wie heeft ervaring met de app ABRP i.c.m. OBD BLE dongel in de Enyaq?

JJ te G

Donateur
Beste forumleden,
Wie heeft er ervaring met de app ABRP (A Better Route Planner van Iternio) in de Enyaq?
En wie heeft deze gekoppeld met een OBD BLE (Bluetooth Low Energy) dongel?
Het voordeel is dat de app dan rekening houdt met je actuele verbruik, de laadtoestand van de accu, de temperatuur, het weer e.d.

Wat ik nu weet is dat er een aantal aandachtspunten is:
- na de laatste update zou alleen de betaalde premium-versie nog via AppleCarPlay of Android Auto op het infotainmentscherm werken.
- de veiligheid van de dongel is een issue. De meeste dongels kunnen door vreemden gepaird worden waardoor de auto met de juiste software geopend kan worden. Niet duidelijk is of de OBDEleven dongels veilig zijn. Advies van Iternio is om een dongel met een "physical pairing button" of een ander protocol te gebruiken.

Graag lees ik jullie reacties/ervaringen?
 

JJ te G

Donateur
Bij gebrek aan ervaringen ga ik het zelf uitzoeken. Een dongel met een fysieke toets om de dongel te koppelen via bluetooth heb ik binnen. Vgate vLinker MC+.JPG
 

hemi24

Forumguru
En gaat gebruik van de ABRP-app veel voordelen bieden t.o.v. de standaard aanwezige navigatie?
 

JJ te G

Donateur
@hemi24 Terechte vraag. Dat ga ik bekijken. De gebruikservaring van de standaard navigatie vind ik niet bijzonder. Dat doen anderen zoals Google Maps, Waze, TomTom of Apple kaarten op de carplay beter.

ABRP voegt op langere reizen dingen toe als het gaat om het inplannen en verdelen van reistijd en (laad)stops. Bij de betaalde versie kan je het weer in je planning meenemen en kan je de voorkeur aan laadstations geven waarvoor je een laadpas hebt. Ook kan je een voorkeur voor een SoC bij vertrek of aankomst instellen. De laadstops worden hierop aangepast.
Door de app via OBD2 te koppelen wordt tijdens de reis ook rekening gehouden met de actuele SoC en het verbruik. Als dat niet overeenstemt met de vooraf berekende waarden dan wordt dat tijdens de reis gecorrigeerd en een extra tussenstop ingepland of juist weggelaten. (Zegt men!)

Nu is dat in NL allemaal niet zo relevant maar, zoals gezegd op langere reizen en zeker in het buitenland waar nog niet alle infrastructuur op orde is, geeft dat wel rust.
Over een maand ga ik naar het VK en onderweg naar Schotland is het allemaal wat dunner gezaaid. Met name het aantal (echte) snelladers (>50kW) is boven het Caledonian Canal gewoon nul komma nul.
Je kunt je op ABRP als premium versie per maand abonneren. Als het niet goed werkt dan kan je altijd nog voor een andere app kiezen.

The proof of the pudding is in the eating!
 

Frank

Forumguru
In mijn huidige EV kan ik niet zonder op lange trips! Maar dat is vooral omdat de ingebouwde gps planning voor geen meter juiste voorspellingen kan maken.

Bij de VAGs heb je wel het probleem dat het alarm af gaat als je de dongle laat zitten :)
 

JJ te G

Donateur
@Frank Dat van het alarm heb ik inderdaad ergens gelezen. Schijnt niet bij iedere dongel zo te zijn en ook afhankelijk van de firmware-versie.
P.S. Gebruik je een dongel?
 
Laatst bewerkt:

Frank

Forumguru
Ik heb mijn vag-EV nog niet. Op mijn huidige heb ik een dongle + ABRP inderdaad. Voor lange ritten (> 1 stop) vertrouw ik daarop
 

JJ te G

Donateur
Nu 1 keer gehad dat ik zelf veroorzaakte dat het alarm afging. Terwijl de auto geparkeerd stond, het alarm actief was en ik binnen het bereik van de auto was, opende ik de app om een nieuwe route te plannen. De bluetooth verbinding bracht activiteit op de CAN-bus en het alarm signaleerde dat.
Op lange ritten is de voorspelling van de SoC bij aankomst en het resterende rijbereik door ABRP nauwkeuriger dan bij gebruik van de app zonder de koppeling via bluetooth. Het geeft een stukje rust over de reis en de keuze van de snelladers omdat je voorkeuren kunt instellen.
 

ikbenmabo

Nieuw lid
Benieuwd naar je ervaringen, JJ. Ik start nu zelf met tronity voor live data in ABRP. Maar zie al dat mijn enyaq (coupe 85) daar niet in de lijst staat en eenmalig dongle is natuurlijk aantrekkelijker dan 4 euro per maand…
 

JJ te G

Donateur
@ikbenmabo :
Ondertussen kan ik de volgende ervaringen delen:

ABRP met en zonder dongel
Om ABRP tijdens het rijden op het infotainmentscherm te kunnen gebruiken moet je over de premiumversie van de app beschikken. Deze premiumversie kan je voor 5 euro per maand aanschaffen. Apple CarPlay en Android Auto tonen bij de premiumversie de ABRP-app op het grote scherm. Bij gebrek aan een HUD kan ik niet zeggen of dit ook werkt.
De gewone versie kan rekening houden met oplaadpassen, voorkeuren voor bepaalde aanbieders en andere aanbieders vermijden.
De premiumversie houdt bovendien rekening met: de beschikbaarheid van oplaadpunten, de actuele verkeerssituatie en actueel weer.
Zonder dongel werkt de app goed maar de app gaat dan uit van een zelf in te stellen percentage van de SoC van de accu. Hierdoor is de voorspelde tussenstop mogelijk minder efficiënt.

ABRP op de PC
Ingelogd met je account op de website van ABRP, is het mogelijk je hele reis tot in detail te plannen.
De planning kan je exporteren naar Excel zodat je deze desnoods op papier kunt meenemen.
Alle instellingen die je op de PC doet worden gesynchroniseerd met de app op je telefoon.
De kaart is heel gedetailleerd.

ABRP met dongel
De app weet ieder moment wat de SoC van de accu is en ook wat het gekalibreerde verbruik is.
De voorspelling van de tussenstop om te laden wordt hierdoor heel efficiënt.

Nadelen dongel
Een dongel kost geld.
Afhankelijk van de afmetingen van de dongel zou deze onder het dashboard uit kunnen steken met als risico dat je de OBD connector zou kunnen beschadigen.
Het alarm van de Skoda Enyaq (en mogelijk ook de andere VAG auto’s die het MEB-platform delen) kan getriggerd worden op het moment dat de app geopend wordt en de auto zich binnen het bereik van bluetooth van de telefoon bevindt. Het alarm uitschakelen is een oplossing maar wanneer je dit vergeet wordt je afgestraft. Ook je verzekering zal het niet leuk vinden wanneer je altijd je alarm uitschakelt.

Nadelen ABRP
De kosten voor de premium-versie. Echter, je kunt je ook voor een korte periode abonneren.
De routebegeleiding vind ik persoonlijk minder mooi werken dan die van TomTom maar dat is een kwestie van smaak…
 

JJ te G

Donateur
@hemi24: je stelde de vraag: "En gaat gebruik van de ABRP-app veel voordelen bieden t.o.v. de standaard aanwezige navigatie?"
Het antwoord daarop is: het ligt er aan wat je belangrijk vindt. De ingebouwde navigatie vind ik niet goed werken. Ik ben al jaren gebruiker van een TomTom-systeem en sinds de Enyaq van de TomTom-app. Eerlijk gezegd ben ik daar aan gewend en is de routebegeleiding hiervan heel goed. Daar kunnen de meeste ingebouwde systemen niet aan tippen.
ABRP is heel goed als het gaat om planning maar dat vind ik minder interessant op binnenlandse reizen op trajecten die ik al ken. Met FastNed achter de hand kom je overal op een comfortabele manier. ABRP heeft mij in het VK rust gebracht. Zeker in Schotland.
Met de dongel was de SoC-voorspelling erg accuraat.
Het mooiste zou een TomTom-app zijn met de features van planning die de ABRP ook heeft en die een accu-voorverwarming zou aansturen die het snelladen verbetert. Nu is snelladen pas snelladen wanneer de accu op temperatuur is en de SoC onder de 20% ligt. Technisch zou het moeten kunnen. De GPS-module van de auto wordt al gebruikt en via CarPlay wordt informatie uitgewisseld.
 

ikbenmabo

Nieuw lid
Fijne review, bedankt! Welke dongle heb je gebruikt en bevalt deze goed? Hoe werkte het installeren daarvan?
Ik heb inmiddels een paar weken tronity gebruikt. Ik vind dat weinig meerwaarde bieden, omdat deze alleen de SoC aan ABRP levert en niet het gekalibreerde verbruik. Verder wat push meldingen over het laden, maar daar ervaar ik geen toegevoegde waarde van. Trinity is daaro voor mij geen betaald abonnement waard.
 

JJ te G

Donateur
@ikbenmabo : boven in dit draadje heb ik geschreven over de dongel: Vgate vLinker. Op de website van het moederbedrijf van ABRP staan belangrijke aanwijzingen over de mogelijke dongels. https://www.iternio.com/abrp-obd
In tegenstelling tot wat er geschreven staat, maakt de app iedere keer weer opnieuw contact met de dongel.
Deze dongel is best groot en steekt wat onder het dashboard uit. Korter zou mooier zijn.
De OBDII app Car Scanner Pro werkt ook met deze Vgate vLinker MC+
 

richardo128

Nieuw lid
Ik heb net 2 jaar met een Enyaq 80 gereden en zeker in het begin was de onboard routeplanner heeeel erg slecht vwb laadstops en laadpunten.
Ook de vLinker MC+ gebruikt en daar geen problemen mee gehad (behalve dat je soms je dongle en app weer moet pairen).
Met ABRP gereden, enerzijds super fijne app, maar met druk vakantieverkeer blijft ie optimaliseren tav files/vertragingen en laadstops, dat ik geregeld van links naar rechts werd gestuurt op de route. (overigens 2 x italie wintersport, 1 x sardinie, 1 x berlijn en 1 x kopenhagen gedaan als langere ritten met het hele gezin).
Op zich was ik ook wel erg gecharmeerd van PUMP als route / laadstop planner. Ziet er ook iets 'cleaner' uit en werkt via je Skoda-account om via die route de SoC uit te lezen.
En dan CarScanner er naast om te zien wat de maximale stroomsterkte is voor opladen zodat je een beetje een inschatting krijgt of het opladen een beetje snel zal gaan.
Woon in het Noorden van het te land (te G (roningen) en niet G(oes)), als iemand zo'n dongle wil testen: gebruik hem nu niet/nauwelijks
 

JJ te G

Donateur
@richardo128 : het kan inderdaad een risico zijn dat de planner blijft aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. De mogelijkheid is er wel om dit (tijdelijk) uit te schakelen.
PUMP heb ik net bekeken en kan zeker werken. Wel is het ook hier nodig om voor CarPlay of AndroidAuto een premium versie te nemen. Proefversie 1 week gratis, 1 maand 5 euro, 1 jaar 50 euro.
Net als bij ABRP interessant voor nieuwe routes/trajecten. De kosten voor beide apps zijn vergelijkbaar.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voordat mensen op een verkeerd spoor gezet worden: Pump is een Apple app, staat ook niet in de Google play store, dus Android auto gaat daar niets mee doen.
 
Bovenaan Onderaan